New Glenn'in ilk uçuşu yaklaşıyor. SpaceX'in Falcon 9'uyla yarışacak olan Blue Origin fırlatıcı, önümüzdeki birkaç saat için planlanan ilk statik ateşleme için ilk kez Cape Canaveral'daki fırlatma kompleksi 36'nın fırlatma rampasına bütünüyle yükseldi.
Jeff Bezos, tıpkı SpaceX'teki Elon Musk gibi, amatör astronotları uzaya gönderme başarısını elde etti. Ancak rakibinden farklı olarak New Shepard roketi, uyduları veya astronotları yörüngeye yerleştirmek için değil, her zaman yörünge altı uçuşlar için tasarlandı. Uzay şirketi Blue Origin ile birlikte “gerçek” rokete New Glenn adı veriliyor ve başlangıçtaki programının dört yıl gerisinde kaldıktan sonra, Florida'daki Cape Canaveral'daki Kompleks 36'nın fırlatma rampasına yeni dikildi.
NASA'nın Atlas roketlerinin fırlatılmasından sonra Cape Canaveral uzay istasyonunun fırlatma alanı bir kenara bırakıldığı için kompleks, Blue Origin ve New Glenn roketiyle küllerinden yeniden doğdu. 21 Kasım'dan bu yana, Blue Origin'in ilk New Glenn'i burada, 36C fırlatma rampasında kuruluyor. İlk statik ateşlemenin önümüzdeki saatler veya günlerde gerçekleşmesi için roket ilk kez iki aşamalı olarak bir araya getirildi.
Roketin yüksekliği 98 metre, toplam ağırlığı ise 726 tondur. SpaceX'in Falcon 9'undan (46,5 m) çok daha büyük boyuta sahip ancak aynı konsepti ve aynı şekli kullanıyor. Blue Origin de bu şekilde roketlerini kısmen veya tamamen yeniden kullanabilmeyi planlıyor. Fırlatma maliyetlerini kontrol etmeyi mümkün kılan ve SpaceX'i başarılı kılan bu başarıda ekiplerinin başarılı olup olmayacağı henüz bilinmiyor.
Blue Origin ekiplerine göre Blue Origin'in New Glenn'i uçmaya tamamen hazır. Ancak yine de tam bir fırlatmayı simüle etmek için bu statik ateşlemeyi, yani motorları birkaç saniyeliğine ateşleme deneyimini gerçekleştirmesi gerekiyor. Geçmişte şirket statik ateşlemeyi yalnızca üst kattan gerçekleştiriyordu. Ana sahne altında sayısı 7 olan BE-4 motorlarının Blue Origin tarafından geliştirildiğini de belirtelim.
Blue Origin'in Yeni Glenn'inin arkasında, ultra güçlü BE-4 motorları
Bu motorlar, Blue Origin'in vurgulamak istediği her şeyi içeriyor: 240 tonluk itme kuvveti sayesinde alçak yörüngeye 45 tonluk yük göndermelerine olanak tanıyan bir itme kuvveti (SpaceX'in Falcon 9'unki 22,8 tona kıyasla) ve sıvı yakıtla çalışan bir sıvı itici sistem. Diğer yakıtlara göre daha ucuz ve depolanması daha kolay olan metan. Daha az kurum ve kalıntı ile çevre için daha temiz bir motor olmayı da hedefliyor.
Gelecekteki test uçuşunu beklerken Blue Origin bu statik çekimi gerçekleştirmek zorunda kalacak. Şirketin gelecekte NASA ve özel müşterilerle çalışması için New Glenn'e ihtiyacı olacak, aynı zamanda başlangıçta Starlink'e rakip olduğu düşünülen ancak sonunda Amerikan GPS'ine rakip olabilecek bir takımyıldızı olan kendi Kuiper Projesi'ni başlatmak için de ihtiyacı olacak.
Uzay Uçuşu Şimdi
Jeff Bezos, tıpkı SpaceX'teki Elon Musk gibi, amatör astronotları uzaya gönderme başarısını elde etti. Ancak rakibinden farklı olarak New Shepard roketi, uyduları veya astronotları yörüngeye yerleştirmek için değil, her zaman yörünge altı uçuşlar için tasarlandı. Uzay şirketi Blue Origin ile birlikte “gerçek” rokete New Glenn adı veriliyor ve başlangıçtaki programının dört yıl gerisinde kaldıktan sonra, Florida'daki Cape Canaveral'daki Kompleks 36'nın fırlatma rampasına yeni dikildi.
NASA'nın Atlas roketlerinin fırlatılmasından sonra Cape Canaveral uzay istasyonunun fırlatma alanı bir kenara bırakıldığı için kompleks, Blue Origin ve New Glenn roketiyle küllerinden yeniden doğdu. 21 Kasım'dan bu yana, Blue Origin'in ilk New Glenn'i burada, 36C fırlatma rampasında kuruluyor. İlk statik ateşlemenin önümüzdeki saatler veya günlerde gerçekleşmesi için roket ilk kez iki aşamalı olarak bir araya getirildi.
Roketin yüksekliği 98 metre, toplam ağırlığı ise 726 tondur. SpaceX'in Falcon 9'undan (46,5 m) çok daha büyük boyuta sahip ancak aynı konsepti ve aynı şekli kullanıyor. Blue Origin de bu şekilde roketlerini kısmen veya tamamen yeniden kullanabilmeyi planlıyor. Fırlatma maliyetlerini kontrol etmeyi mümkün kılan ve SpaceX'i başarılı kılan bu başarıda ekiplerinin başarılı olup olmayacağı henüz bilinmiyor.
Blue Origin ekiplerine göre Blue Origin'in New Glenn'i uçmaya tamamen hazır. Ancak yine de tam bir fırlatmayı simüle etmek için bu statik ateşlemeyi, yani motorları birkaç saniyeliğine ateşleme deneyimini gerçekleştirmesi gerekiyor. Geçmişte şirket statik ateşlemeyi yalnızca üst kattan gerçekleştiriyordu. Ana sahne altında sayısı 7 olan BE-4 motorlarının Blue Origin tarafından geliştirildiğini de belirtelim.
Blue Origin'in Yeni Glenn'inin arkasında, ultra güçlü BE-4 motorları
Bu motorlar, Blue Origin'in vurgulamak istediği her şeyi içeriyor: 240 tonluk itme kuvveti sayesinde alçak yörüngeye 45 tonluk yük göndermelerine olanak tanıyan bir itme kuvveti (SpaceX'in Falcon 9'unki 22,8 tona kıyasla) ve sıvı yakıtla çalışan bir sıvı itici sistem. Diğer yakıtlara göre daha ucuz ve depolanması daha kolay olan metan. Daha az kurum ve kalıntı ile çevre için daha temiz bir motor olmayı da hedefliyor.
Gelecekteki test uçuşunu beklerken Blue Origin bu statik çekimi gerçekleştirmek zorunda kalacak. Şirketin gelecekte NASA ve özel müşterilerle çalışması için New Glenn'e ihtiyacı olacak, aynı zamanda başlangıçta Starlink'e rakip olduğu düşünülen ancak sonunda Amerikan GPS'ine rakip olabilecek bir takımyıldızı olan kendi Kuiper Projesi'ni başlatmak için de ihtiyacı olacak.
Kaynak :01net'ten hiçbir haberi kaçırmamak için bizi Google Haberler ve WhatsApp'tan takip edin.
Uzay Uçuşu Şimdi