SpaceX neden roketlerini uçuş sırasında yakalamak zorunda?

acidizing

New member
Elon Musk, 2020 yılında ilk kez Satürn V'ten daha büyük devasa bir roketi havaya uçurabilen ve daha sonra ilk etabında ona yetişebilen 122 metrelik gizemli bir kulenin sahne adı olan “Mechazilla”dan bahsetti. Dünya'ya geri döner. SpaceX'in patronu, fırlatıcıların kendi ayakları üzerinde durup yere inmesine izin vermek yerine, düşündüğünden çok daha ciddi bir projeyle daha ileri gitmek istiyordu.

İki yıl sonra, yani 2022 yılında bu olağanüstü kulenin ilk görüntüleri keşfedildi. Daha sonra Elon Musk'un başı geriye atılmış halde, 145 metreye kadar yükselen “Mechazilla”nın benzersiz perspektifini ve ona göre Starship fırlatıcısı Super Heavy'ye yaklaşma yeteneğine sahip dört “asasını” keşfettiğini gördük. Super Heavy aynı anda patlamadan havalanamasa da yeni altyapıya ilk bakış.

Ancak SpaceX'in bu işi yalnızca iki yıl sürdü. Tarihin en büyük ağır atıcısının geçtiğimiz Pazar, 13 Ekim Pazar günü elde ettiği etkileyici başarı ölçeğinde, çok kısa bir gecikme. Boca Chica'daki (Texas) “Yıldız Üssü”nden Meksika Körfezi üzerinde gün doğumuyla karşı karşıya kalan, Havacılık şirketi beşinci testi gerçekleştirdi ve hedefini kaçırmadan, ilk önce patlamadan ilk etabı yakalamayı başardı.

Süper Ağır güçlendiriciyi yakalamak için binlerce farklı araç ve yastık kriterine öncelik verilmesi gerekiyordu. SpaceX mühendislerinin yorulmak bilmeyen çalışmaları sayesinde ilk denememizde yakalamayı başardık. pic.twitter.com/6wa5v6xHI0

— SpaceX (@SpaceX) 13 Ekim 2024
Görüntüler tüm dünyaya yayıldı. Super Heavy / Starship roketinin ilk aşaması, yine de onlarca kilometre mesafeyi temsil eden kısa bir an için, fırlatma rampasına dönmek üzere 70 kilometreden fazla bir yükseklikten alçaldı. Görüntülerde, süpersonik hızla hareket eden 70 metrelik gerçek bir bina ve 33 “Raptor” motordan 13'ü, bu devi sadece birkaç on santimetre hassasiyetle frenlemek ve yönlendirmek için son anda yeniden çalıştırıldı.

Super Heavy'nin iniş yanmasının son aşamasında, yakalama pozisyonuna hassas bir şekilde yön vermek için üç merkezi Raptor motoru kullanıldı pic.twitter.com/BxQbOmT4yk

— SpaceX (@SpaceX) 14 Ekim 2024
Rokete yetişmenin 3 avantajı


Birden fazla göstermekSpaceX'in gerçekleştirdiği manevra, ona, rakip şirketlerin ve hatta Çin gibi karşıt güçlerin yakalamak isteyeceği önemli bir ilerleme sağlıyor. Bir rokete yetişmek, yeni kullanımlara, maliyetlerde azalmaya, uzaya yük gönderme yeteneklerinde artışa ve son olarak NASA ve Artemis için Ay'a ve ötesine yapılacak gelecekteki gezilerde yeni perspektiflerin yolunu açacak. Mart.

Spacex Süper Ağır Yıldız Gemisi Yakalanıyor

© SpaceX
Maliyet azaltma


“Roketi hızla yeniden kullanabilmemiz için onu daha hızlı geri getirmemiz gerekiyor”Geçen Pazar SpaceX sözcüsü bunu açıkladı. “Fırlatma aracını doğrudan fırlatma alanına getirmekten daha hızlı bir şey olamaz”2022'de roketi yakaladıktan sadece bir saat sonra tekrar havalanabileceğini gören Elon Musk'un orijinal fikrini ele aldığını ekledi. Artık SpaceX'in patronu 30 dakikaya kısaltılmış bir süre üzerinde çalışıyor.

SpaceX'in ticari roketi Falcon 9'un fırlatılmasıyla birlikte roketin tamamının tekrar havalanması yirmi gün sürüyor. Bir roket, bir vinç tarafından alınıp fırlatma alanına nakledilmesi ve fırlatma rampasına dönmeden önce ikinci aşamayla yeniden bütünleştirilmesi arasında, çılgın bir lojistik organizasyon olmadan hiçbir zaman kalkıştan sonra tekrar kullanıma hazır olacak şekilde tasarlanmamıştır.

Bu basit gerçekle, her şeyi aynı noktadan, bu durumda güney Teksas'taki Boca Chica fırlatma rampasından yönetebilmek, SpaceX'in çok fazla para ve zaman tasarrufu yapmasına olanak tanıyacak. Her şeyin mükemmel çalışması ve fırlatma rampasının motorlardan veya roketin süpersonik hızlarından kaynaklanan plazmadan zarar görmemesi için elbette gerekli olacaktır. Bu durumda şirket için her şey çok daha pahalı olacak, aynı zamanda fırlatıcısını kaybedip yere düşecek.

Ağırlık azaltma


SpaceX'in neden son dört yıldır roketlerinin yetişmesini sağlayacak bir tutucu sistemi üzerinde çalıştığını anlamak için ağırlıktan da bahsetmemiz gerekiyor. Dünyanın en büyük uzay fırlatıcısı olan Super Heavy gibi bir devin birkaç kilo daha fazla veya daha azıyla bir ilgisi olabileceğini hayal etmek zor. Ve yine de. Eğer ikincisi, 22 tonluk Falcon güçlendirici yerine 200 tondan fazla yük talep edebiliyorsa, bunun nedeni aynı zamanda SpaceX'in Mechazilla'yı düşünmesidir.

Devasa kolu böylece Super Heavy'nin Falcon iticilerindeki gibi bir iniş sistemine sahip olmaya çalışmamasına olanak tanıyacak. Böyle bir kütleyle, böyle bir devi indirmeye çalışmak, onun üzerine yaklaşacak ve motorlar kesin olarak kapandığında darbeyi hafifletecek bir üsse ulaşmasını sağlamaktan çok daha tehlikeli olacaktır. Raptor. Kuleden bize ulaşan görüntüler, Süper Ağır'ın kütlesinin motorların itiş gücünden tutucu sistemlere aktarıldığı devrilme noktasını görmemizi sağlıyor.

Fırlatıcı özellikle ağırsa, bunun nedeni, gelecekte kadınları ve erkekleri Ay'a ve Mars'a doğru fırlatabilecek, aynı zamanda yörüngedeki yükleri de bugünün uydularından çok daha heybetli bir şekilde fırlatabilecek olanı temsil etmesi gerektiğidir. Aynı şekilde, fırlatıcı için iniş ayaklarının olmaması, SpaceX'in bugün 100 ila 150 ton arasında olduğunu tahmin ettiği yüzlerce kiloyu daha uzaya götürmesine olanak tanıyor. İki roketin yalnızca alçak yörüngeye taşıyabildiği 22,8 tonluk Falcon 9 veya 21 tonluk Ariane 6'dan çok uzak.

Ölçekli fotoğraf için zorunlu kişiler. İlk önce kollara temiz bakın. Gördüğüm kadarıyla tamponlar iyi durumda pic.twitter.com/xUkJbYiqDY

— Shaun Gisler (@lifeatstagezero) 16 Ekim 2024
Her yerden iniş ve kalkış


İster Dünya, ister Mars veya Ay için olsun, Starship'in kalkış ve yeniden fırlatma açısından olasılık yelpazesini genişletmesi gerekiyor. Bu da düz bir yüzeye ihtiyaç duymadan, bir atış noktasına ve bunu takip eden tüm altyapıya ihtiyaç duymadan her yere gidebilme ihtiyacını içerecektir. SpaceX, Mechazilla gibi bir kuleyle artık zemini hazırlayıp düzleştirmeye gerek kalmaması avantajını öne çıkarıyor.

“Ay, Mars ve diğer bölgeleri düşündüğünüzde her yerde düz yüzeylerin olması gerekmiyor”Uzay şirketleri Procure Space'te uzmanlaşmış ETF'yi yöneten ProcureAM CEO'su André Chanin, Barron'un sitesine açıkladı. 9 metrelik çapıyla daha sonra Ay ve Mars için Artemis programına katılacak SpaceX süper roketi için Dünya'da Falcon 9 için planlanan altyapıdan çok daha fazlası gerekecek. Dahası, Mechazilla'nınki gibi bir kurulumun olağanüstü boyutlarına rağmen başka bir yerde kurulması Dünya'dakinden daha kolay görünüyor.

Ancak Artemis programında Super Heavy'nin ilk aşamasını ay toprağına indirme konusunda NASA'nın herhangi bir sorunu olmadığını unutmayın. İkincisi bunun yerine Dünya'ya dönecek ve 1972'den bu yana ilk kez astronotları uydunun yüzeyine yerleştirmek için 2026'da gerçekleşmesi beklenen Artemis III misyonu sırasında aya iniş aracını bünyesinde barındıran Starship uzay aracı olacak. Apollon 17.

Spacex Starship Süper Ağır Dönüş Yakalama Programı

© SpaceX
Super Heavy, Starship ve Mechazilla için sırada ne var?

Ateşi söndür


13 Ekim Pazar günü SpaceX'in ağır fırlatıcısı 71 kilometre yüksekliğe ulaşıp ilk etabından ayrıldığında, daha önce gerçekleştirilmemiş yeni bir görev aşamasına yöneldi. Super Heavy/Starship roketinin dördüncü uçuşa göre geçişte modifiye edilen beşinci test uçuşunda yeni bir görev aşaması planlanıyordu. Ancak başarılı yakalamaya rağmen SpaceX birçok başarısızlıkla karşı karşıya kaldı.

Bunların en görsel olanı, yakıt besleme sütununda bildirilen bir yangınla ilgilidir. 33 Raptor motorundan 13'ünün yeniden çalıştırılmasının ardından ilk aşamada alevler oluştu ve bu durum inişten ve roketin tamamen kapanmasından sonra uzun saniyeler boyunca devam etti. Son kez fren yapmadan önce, birkaç parçanın kaçtığını da gözlemleyebildik. X'te Elon Musk, atmosferle şiddetli sürtünme nedeniyle motorların dış halkasının püskürtme uçlarının deformasyonunu nihayet doğruladı.

Uçuştan bir hafta sonra Elon Musk tekrar konuştu ve ardından motor memelerinin deformasyonunu doğruladı. “ve diğer küçük sorunlar”olacağını belirterek “Çözülmesi kolay”. Havacılık ve uzay şirketinin patronu, fırlatma rampasının ve rokete yetişmenin ilgisini hatırlama fırsatını değerlendirdi.

“İtici, kalkıştan sonraki 5 dakika içinde geri dönüyor, dolayısıyla kalan süre, iticiyi yeniden yüklemek ve yeni bir gemi yerleştirmek için harcanıyor.”

Spacex Raptor 3 Motoru

© SpaceX

Raptor motoru problemini çözmek için SpaceX üçüncü nesil üzerinde çalışıyor. Şirket bunları ilk kez geçen ağustos ayında sundu. Birinci ve ikinci nesle kıyasla radikal bir şekilde basitleştirilen bu geleceğin Raptor 3'leri, ısıya daha dayanıklı, aynı zamanda daha verimli ve daha ekonomik olarak sunuluyor. Kısacası bunlar, SpaceX'in gelecekteki Super Heavy birinci aşama fırlatma rampasına dönüş girişimleri için yeni oyuncakları olacak.

Starship'i yakalamak


SpaceX bu yeni motorları beklerken vakit kaybetme niyetinde değil ve Mechazilla'ya yetişme deneyimini tekrarlayacak “gelecek yılın başında”Elon Musk, X'te yayınlanan bir gönderide diledi. Evet ama bu sefer Super Heavy söz konusu olmayacak. SpaceX'in patronu bunun yerine Starship'e yönelmeyi ve yukarıda bahsedilenlere benzer akla gelebilecek birçok senaryoyu Ay ve Mars ile simüle edecek 50 metre yüksekliğindeki geminin kurtarılmasını planlıyor.

Geminin yakalanması, Dünya'da Elon Musk'un Starship ile hayal ettiği ilk hayallerden birini canlandıracak: “noktadan noktaya ulaşım”. SpaceX, kendi sitesinde dünyanın herhangi bir bölgesini bir saatten daha kısa sürede birbirine bağlayabilme vaadiyle Starship'in açıklamasında bu olasılıktan bahsetmeye devam ediyor. Kapasite açısından bakıldığında, Starship'in gemide 100'e kadar kişiyi ağırlayabilmesi veya 1000 m3'ten fazla hacimde kargo yükleyebilmesi bekleniyor.

Spacex Yıldız Gemisi 2024

© SpaceX

Her şeye rağmen, gelecekteki Starship test uçuşunu 2025'in başı için tasavvur etmek zor. Çünkü Super Heavy'nin fırlatma rampası dışında başka bir yere taşınmasını gerektirecek. Amerikan sivil havacılık polisi FAA, Starbase'e dönmek için SpaceX'i de engelleyebilir, Starship'in Dünya turunu tamamlaması ve dolayısıyla batıdan gelmesi ve yaşanabilir bölgeler üzerinden uçması gerekecek. Super Heavy'nin ilk atışındaki başarıya rağmen fırlatma rampasındaki kurtarma manevraları hâlâ başlangıç aşamasındadır ve okyanusa büyük bir dalıştan çok daha fazla risk taşır.

Bu nedenle, havacılık tarihi açısından bakıldığında, mühendislerin fırlatma noktasını kaçırmamak için nişan alması gereken bir proje için boşluğa gerçek bir sıçrama. Buradan itibaren tamamen yeniden kullanılabilen roketlerin yeni dönemi resmi olarak derhal başlatılacak. Pasifik'in diğer tarafında, Çin'de teknolojilerin bu olgunluğa ulaşması hâlâ 10 yıldan fazla sürecek. Atlantik ötesinde, Avrupa'da roketlere yetişme fikri düşünülmüyor.

🔴
01net'ten hiçbir haberi kaçırmamak için bizi Google Haberler ve WhatsApp'tan takip edin.